GAME ENGINE

část 1.

 

Dnes si ukážeme jak vyrobit kameru pro game engine, takovou jako je ve hrách nazývá se pohled z první osoby (chcete li z "očí").

Tutoriál je pro pokročílé blenderisty.

Co te třeba znát a umět:

1.stačí základní znalost Python scriptů.

2.Co je napsáno modře je důležité přesně opsat protože to má spojitost s Pythonem.

Aby jsme se alespoň trochu přiblížily dnešním hrám jsou důležité následující vlastnosti:

1.Pohyb ovládáme šipkami

2.pohled ovládame myší a platí kam se díváme tudy půjdeme když zmáčknem šipku.

A teď se pusťme do toho.Opravdu to není nic těžkého, je zde pouze jeden python script, který si můžete stáhnout ZDE.Troufám si tvrdit že by to mohl zvládnout i méně zkušený blednerista.Doporučuji velmi pozorně číst, protože 50% chyb je z nepozorného čtení.

Pozn:nebudu upozorňovat na přepínání mezi edit a object mode!

Začneme tím že vložíme oběkt Plane (ADD-MESH-PLANE), Vymažeme jakékoliv tři vertexy a zarovnáme center na poslední vertex který nám zbude tzn.(F9-centre new)

Teď ve world butons zvolíme physic na Sumo (to laicky znamená že jsme zapnuli gravitaci)   Pak v realtime butons (F4) Zvolíme ACTOR a DINAMIC  a ještě ANISOTROPHIC(tím jsme vlastně zadaly že je vetex herec a bude ovlivňovat děj v game enginu).Doporučuji ještě zapnout v Oběkt butons (F7) položku AXIS (to jen pro kontrolu stran) Snad jste docílili toho co je na obrázku.Pozn:je důležité aby osy AXIS seděly s obrázkem. 

Celý objet přejmenujeme z Plane na YMoveParent  (toto je VELMI DŮLEŽITÉ! ,protože by jinak script nefungoval!

Teď vložíme kameru a dáme ji kousek nad námi vytvořený YMoveParent. Kameru přejmenujeme na fpers (opět kvůli pythonu) a vše sparentujeme CTRL-P.

Od teď se budeme pohybovat pouze v Realtime Butons(F4).Vyselektujeme oba oběkty

U Sensoru (dále jen Sen.) Controlleru (dále jen Cont.) a Actuaroru (dále jen act.) klikneme na SEL. (tím se nám zobrazí oba objekty v realltime butons)

Pozn:musíme rozlišovat oba objekty!

U objektu  fpers vložíme Sensor typu mouse a v záložce Movement. Teď vlastně děláme takovou hlavu která se bude otáčet.Pozn: pokud teď tápete a nevíte která bije ohledně Sen. Cont. a Act. tak zkuste nejdříve tutoriál na www.grafika.cz pod názvem Blender Game engine, kde se dozvíte vše potřebné a těchto funkcích.

Stále jsme u objektu fpers a jako Controlrer vložíme typ Python.Zde se píše jméno scriptu, který chceme použít ale zatím ho tam nemůžeme napsat protože jsme ho nevložily do Blendru) Pro ty co neví jak se to dělá tak zopakuju:Rozdělíme obrazovku na dvě poloviny a v zaáložce TEXT EDITOR klikneme na add new a open a zvolíme script který si můžete stáhnout ZDE.

 A ještě objektu fpers vložte PROPERTY  float s hodnotou 600  a jménem move

 

Dopíšeme do záložky jméno scriptu , vložíme další dva Actuatory typu motion a jeden pojmenujeme Up a druhý Down (všechna jména jsou důležitá bez nich to nebude fungovat)

U motion Up a Down zadáme hodnoty podle ubrázku.

Doporučuji hodnotu 0.02 protože je to přirozený pohyb.Pozor při Down je to naopak -0.02

Pozn:tak malou hodnotu lze zadat jen tím že klikneme s SHIFT.

ZPĚT                  DALŠÍ